VETERINÄR OCH TANKAR FRAMÅT

Veterinären har varit här nu och kollat Lexuz och även fixat pass till Hera. Det visade sig att det inte var vargtänder han hade. Han hade hingsttänderna men det var inga problem med dom utan det hon trodde var problemet var den främre kindtanden på överkäken. Den tand som bettet ligger emot. Den var väldigt vass så hon raspade ner den lite men kunde inte ta allt, utan hon får komma tillbaka om 3 månader och raspa igen. När det är mycket att raspa är det viktigt att man tar det succesivt och inte tar allt på en och samma gång. Tanden klarar inte det. Sen hade han även andra vassa tänder på både under- och överkäken så det blev lite mer raspning dära. Hon rekommenderade mig att rida på olika bett, gärna 3 olika. Bettlöst, tvådelat eller tredelat och rakt bett. Det är tydligen det bästa för tänderna om man byter bett var 2:a eller 3:e dag. Jag hade redan innan planerat att varva mellan mitt nuvarande bett och ett bettlöst och jag tror jag håller mig till det. Gillar inte riktigt raka bett. Ska jag rida med ett sådant ska det vara av gummi eller gummiklätt. Är ju helt frälst med gummibett nu ;)
 
 
Till Hera. Vi chippade henne och fixade pass. Tyvärr så får vi inte gröna papper på henne men det kunde vi tänka oss då pappan inte är godkänd här i Sverige. Han är dock godkänd i Norge, typiskt nog... Menmen, det ska ju inte besvära oss när vi ska tävla henne. Kan bara inte vara med i avelschampionaten och Breeders. Har funderingar på att köpa ett föl antingen nästa år eller nästa igen. Jag älskar verkligen unghästar och tycker så mycket om att utbilda dom. Känslan man får när de litar på en och förstår vad man menar, när det klickar till i huvudet, det är guld värt! Men ska jag köpa ett föl ska det vara en hingst. Är egentligen inte någon som gillar ston. Missförstå mig inte, jag tycker de kan vaa härliga men deras humör kan vara speciellt i vissa perioder och det räcker med att en i familjen har PMS besvär åt gången ;) haha.
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0