VARIERANDE TRÄNING

Jag är en dressyrryttare, ingen hoppryttare. Jag skulle jättegärna vara en hoppryttare(inklusive dressyrryttare) men är så rädd för att hoppa högre hinder. Så fort hindrena blir 80 cm höga börjar det bli för mycket. Men jag gillar verkligen hoppning och det gör även Lexuz, så lite hoppning får det allt bli tycker jag. Man kan inte bara tragla dressyrpass efter dressyrpass. För att få en hållbar häst att kunna tävla med ska man träna så varierat som möjligt och med det menare jag att man kanske rider ut eller hoppar nån gång då och då. Eller vad som egentligen, bara de kommer bort ifrån dressyren lite. Tänk själv hur det blir för oss människor om vi tjatar samma övning efter övning. Kroppen vänjer sig vid övningen och den kommer tillslut inte vara lika effektiv som den varit från början.
Här är en artikel jag hittade på hippson. Tyckte att de två övningarna vore perfekta att prova med Lexuz.
 

Kommentarer
Postat av: Lisa Brännström - Dressage By Lisa

Sant, varierad träning är det bästa för både häst och ryttare! :)

Svar: Precis! Om bara fler kunde förstå det :)
annaacarlsson.blogg.se

2012-11-17 @ 23:37:30
URL: http://dressagebylisa.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0